Så kan en terapihund hjälpa

Hundar har en förmåga att acceptera människor utan att döma. Och därför fungerar hundar ofta lugnande bara genom sin blotta närvaro. Det gör den så kallade terapihunden till ett fantastiskt hjälpmedel för människor som till exempel har inlärningssvårigheter, tycker att läkarbesöken är jobbiga eller tycker att sjukgymnastiken är omöjlig.

Eleverna på Guteskolans naturbruksgymnasium med hundprofil hade i veckan en temadag om terapihundar och belöning. Annie Weiss Björklund från Stockholm, som själv går under utbildning av Svenska Terapihundsinstitutet, kom och föreläste om träning och egenskaper som är önskvärda hos terapihundar. Även Lisa Stjernström, tidigare elev på programmet, föreläste och guidade i vikten av en fungerande belöning med fokus på lek.

Det blev en spännande och bra dag med mycket praktisk träning.

Här kan du läsa mer om terapihundar.

[alert color=”white”]

Terapihundar kan t.ex. hjälpa till med att:

• Skapa motivation
  • Öppna till samtal
  • Öka koncentrationsförmåga
  • Minska oro och ångest
  • Förbättra långtids- och korttidsminne
  • Öka självkänsla
  • Skapa en känsla av sammanhang
  • Öka kondition, muskelstyrka och finmotorik

[/alert]