Nu lanserar Gutegymnasiet i samarbete med speldesignutbildningen på Uppsala Universitet Campus Gotland en speldesignprofil. Låter det intressant? Då ska du komma till våra informationskvällar så får du reda på mer.

DESSA DATUM HAR VI INFORMATIONSTRÄFFAR, VARMT VÄLKOMNA TILL BROVÄG 25 I VISBY! SE INFOBLAD HÄR

• Måndag den 26 januari, kl. 18.30
• Onsdag den 28 januari, kl. 18.30[/alert]

Det är det estetiska programmet med bildinriktning och teknikprogrammet som till höstterminen 2015 kommer att profileras mot området speldesign och interaktiva medier.

– Vi tar in spelvärlden i gymnasieskolan. Vi vill vara med och forma nästa generation konceptkonstnärer, spelutvecklare och speldesigners och förbereda dem för högre studier inom området, säger Kamilla Andersson, bild- och medialärare på Gutegymnasiet.

Sverige är nu den tredje största spelproducenten i världen. Det är en expansiv marknad med många karriärmöjligheter. Att till exempel kunna de klassiska konstdisciplinerna har väl aldrig förut varit så hett på jobbmarknaden, då främst inom Konceptkonst/Game Art. Men att kunna grafisk design och illustration är också eftertraktat t ex på app-marknaden.

Branschens baksida
Samtidigt har branschen flera baksidor; könsstereotyper, våld och spelmissbruk för att nämna några.

– Vi kan se att det finns ett ansvar som vi som skola kan ta här. Kan vi tidigt få vara med att diskutera och bearbeta de baksidor som finns tillsammans med ungdomarna, så är det bara bra. Vi bör inte överge ungdomarna här, utan att följa med dem in i denna värld som består av fantastiska möjligheter och äventyr – men också fallgropar och mörka vrår.

Serious Games
Spel är inte bara rekreation och underhållning längre – de används i utbildning och information där de kallas Serious Games. Exempelvis används simulatorspel som en del i utbildningen av kirurger, piloter, chaufförer och inom räddningstjänstens utbildningar. Pedagogiska och interaktiva spel har också länge funnits på skolor muséer som interaktiv information och som pedagogiska läromedel.

Annorlunda pedagogik
Inom utbildningsområdet pratar man om ”spelifiering” (gamification), d v s ett pedagogiskt arbetssätt som innebär att deltagarna tydligt ser sin progression, sin nivå, med tydliga uppdrag och utmaningar, samarbeten och ”belöningar” – direkt feedback på avklarade prestationer, och färdighetsträning i simulerade situationer. Detta är något som är nära besläktat med formativ och autentisk bedömning vilket är ett av skolans fokusområden.

Som elev vet man alltid på vilken nivå man befinner sig, vart man är på väg och hur man ska ta sig dit. Utbildningen kommer INTE att gå ut på att spela spel hela dagarna – men om vi spelar spel, analyserar vi det i så fall för att försöka förstå hur det är uppbyggt, hur karaktärerna samspelar, vilka estetiska beslut som tagits, maskineriet bakom m m.

Samarbetet med Campus
Uppsala Universitet är med och hjälper till att skapa denna profil, och detta sätter vi igång med direkt efter nyåret.

– Till vår hjälp har vi expertis från universitetshåll, som är glada att kunna få vara med och interagera med så unga ungdomar.

Samarbetet kommer att innebära workshops, föreläsningar, studiebesök och extern handledning av elever och lärare.

– Vi kommer tillsammans att ha informationsmöten den 26:e och 28:e januari, kl 18.30, på Gutegymnasiet (Broväg 25).

[alert color=”white”]
Speldesign kommer att finnas som en valbar profil på dessa program:

Varmt välkomna till Gutegymnasiet på Broväg 25. Vill du veta mer, maila kamilla.andersson@guteskolan.se.
[/alert]

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.